[Namnlös]‎ > ‎

YBC:s elever utforskar Moderna museets fotoutställning ”En annan historia”

skickad 23 maj 2011 11:02 av Johanna Gagner   [ uppdaterad 23 maj 2011 12:27 ]
Elever vid YBC-gymnasiet i Nacka har besökt Moderna museet för att se och arbeta med fotoutställningen
”En annan historia”.
Den 19 maj redovisade några av skolans elever sitt arbete då de guidade 400 deltagare från konferensen ”Framtidens lärande – är här och nu” på Moderna museet.



I början av maj besökte 60 elever från årskurs 1 vid YBC Moderna museet i Stockholm för att sefotoutställningen
”En annan historia” inom ramen för kurser idigitalt skapande och estetisk verksamhet.
Museiguiden Anders Karnell gav eleverna en medryckande introduktion.


”Många gillar foto för att man fattar vad man ser, till skillnad från annan modern konst som kan verka helt obegriplig”,
sa Anders Karnell. ”Då fotot utvecklades på 1800-talet fanns det en vetenskaplig idé om att låta en själlös manick
bevisa hur verkligheten såg ut. Fotot var realistiskt, det var verklighet. Idag tänker vi, att även om kameran inte
ljuger så står det alltid en person bakom kameran.”


Utifrån ett par foton i utställningen resonerade Anders Karnell med eleverna om vems blick på verkligheten vi tar del
av i olika fotografier, hur män och kvinnor förväntas uppträda på bild (särskilt om de är nakna) och hur konstnärligt
inriktade fotografer ibland vill utmana publiken genom att visa ”motbilder” till de förväntade bilderna av verkligheten.


Efter visningen fick eleverna i uppdrag att fördjupa sig i ett foto och skapa en egen bild inspirerad av det valda fotot.
Några elever fastnade för Larry Clarks bilder av unga missbrukare, Diane Arbus bilder av människor i utanförskap
eller Jeanloup Sieffs modebilder av dåtidens kändisar. Andra funderade över hur skilda fotografer närmat sig olika kroppsdelar med kameran eller lät sig fascineras av Hiroshi Sugimotos dokumentation av horisontlinjer i olika ljus.


”En annan historia” är Moderna museets största satsning någonsin för att visa ett urval av de 30.000 foton som finns
 i samlingen. Utställningen, som pågår under hela 2011, utvidgas under hösten med de allra tidigaste fotografierna.
Då har all traditionell konst i museet, i form av måleri och skulptur, fått ge plats för bara foton.


Fotot tillhör det moderna mediesamhällets viktigaste uppfinningar och ingår själklart i vår vardag. Under musei-
besöket filmade och fotograferade flera av eleverna med mobiltelefon. För några elever var det självklart att
redovisa studiebesöket och bildanalysen i en kortfilm som publicerades på skolans webbplats.


På kvällen den 19 maj 2011 gästades Moderna museet av 400 deltagare från konferensen "Framtidens lärande – är
här och nu" som arrangerades i Nacka strand och som lockat skolledare, pedagoger och IT-ansvariga lärare från
hela landet.
Konferensen arrangerades av Föreningen Datorn i Utbildningen (DiU) i samarbete med Nacka kommun, Inter-
nationella programkontoret, Skolverket, Sveriges Kommuner och Landsting samt Specialpedagogiska skolmyndigheten.


De 400 deltagarna togs emot på museet av elever från YBC som guidade i fotoutställningen för att visa de verk som
de fördjupat sig kring. Eleverna tog sig an uppgiften på ett ambitiöst och avslappnat sätt; ambitiöst vad gäller sin
egen presentation, avslappnat vad gäller det informella och hjärtliga mottagande av konferensgästerna. Elevernas deltagande bidrog till att skapa en välkomnande atmosfär då konferensdeltagarna besökte museet – och eleverna
fick tillfälle att ge konferensdeltagarna ett ungt perspektiv på bildens och mediernas roll i lärandet.

Klas Viklund



Se exempel på elevernas arbeten

Hugo möter Diane

Hugo Takenaka har valt en bild av den amerikanske fotografen Diane Arbus (1923-1971). Hon är känd för att hon porträtterade sin samtids udda och utstötta personer i en stil som kom att inspirera en ny generation fotografer. Hugo berättar om sittmöte med Diane Arbus konstnärskap i en kortfilm. Se filmen här:
http://extranet.ybc-nacka.se/~hugtak/Hugo/Podcast/Poster/2011/5/13_Bildanalys.html






Comments