[Namnlös]‎ > ‎

YBC i NackaVärmdö Posten idag

skickad 25 aug. 2008 23:54 av daniel.lundqvist@ybc-nacka.se
http://www.nvp.se/sv/Nacka/Nacka/Skolan-som-utbildar-for-framtidens-yrken-/

Gymnasieskolan Young Business Creatives rektor Hans Renman vill
att eleverna ska kunna vara med och utforma hur skolan ska fungera.

FOTO: Jenny Frejing

Skolan som utbildar för framtidens yrken

Nacka 26 augusti Gymnasieskolan Young Business Creatives har startat i Sickla. Inte i de lokaler som ska bli en ny Kunskapsgalleria vid Markusplatsen, de står inte färdiga förrän efter jul, men i tillfälliga paviljonger. Det ska inte hindra undervisning enligt skolans nytänkande profil.

Det var målinriktade och förväntansfulla elever som i onsdags gjorde sin första dag på nyöppnade ybc.
IB-eleverna från Samskolan flyttar hit, och elever börjar på det nya business creative-programmet.
Rektor Hans Renman var glad åt att den "hemsnickrade" skola han arbetat med i två år stod klar och fylldes med elever.
– Utbildningssystemet ska kunna leverera elever som både har affärsmässighet och kreativitet med sig.
Efterfrågan på inriktningen har varit stor, tycker han, och konstaterar att 48 av de 64 eleverna på business creative-programmet sökte utbildningen i första hand.
Marknadsföringen har bland annat skett på olika communities på nätet.

Dator utvecklar lärandet
En av nyheterna på ybc är att alla elever får en egen bärbar dator, något som ska ge eleverna möjlighet att påverka.
– En dator till varje elev innebär att lärarna abdikerar lite. Det handlar inte om att läraren presenterar det undervisningsmaterial eleverna ska använda. Istället har eleverna tillgång till all information på nätet och kan presentera sina egna källor och ifrågasätta. Det innebär att skolan kommer att ägna mycket tid åt källkritik och undervisningen ska bestå av resonemang kring kunskapen och vilka källor man kan använda, säger Hans Renman.
Detta blir nytt också för de flesta av skolans lärare. Eleverna ska ta eget ansvar för att de lär sig det de ska, men lärarna ska hålla koll.

Elevernas skola
Hans Renman vill rusta eleverna för yrken som ännu inte finns.
– Vi har en galopperande teknikutveckling och det skapar nya yrken.
Eleverna ska också kunna vara med och utforma hur skolan ska fungera.
– Det ska vara deras skola, säger Hans Renman.
Daniel Lindström, som tidigare arbetade på Lämshaga akademi, är biträdande rektor:
– Vi  vill utforska ungas nätmiljöer, som google och facebook. Eleverna ska lära känna den nya terrängen på arbetsmarknaden och lära sig bygga relationer med omvärlden. Livet börjar inte efter skolan.

”Mer livsstil än skola”
Daniel Tanu från Värmdö och Catja Färdig och Hector Ekström  från Boo är tre av eleverna i den nya skolan. Även om de läser IB-programmet, som funnits tidigare på Samskolan, ser de fram emot det arbetssätt som skolan har.
– Det känns som man vill göra något speciellt på den här skolan och de vill få oss att känna oss speciella, säger Catja Färdig.
– På Myrsjöskolan kände man att det var "skola". Att gå här känns mer som en livsstil, säger Hector Ekström.
Daniel Tanu tvekade länge mellan business creative- programmet och IB.
– Jag valade den här skolan men jag var orolig för att välja BC eftersom det är helt nytt. IB känns tryggare.
– De skyltar med espressobryggare, sats-kort och laptop, men jag tycker att det handlar om att de bryr sig om varje elev, säger Catja Färdig.


Lennart Spetz
lennart.spetz@nvp.se



Comments